وبلاگ دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور کنگاور

این وبلاگ مخصوص تمام دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور کنگاور می باشد

وبلاگ دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور کنگاور

این وبلاگ مخصوص تمام دانشجویان کامپیوتر دانشگاه پیام نور کنگاور می باشد

ماهواره بر <سفیر> بسیار پیشرفته تر از تصور کارشناسان است!

ماهواره‌بر«سفیر»بسیارپیشرفته‌ترازتصورکارشناسان است

مجله علمی «نیوساینتیست» در گزارشی اعلام کرد: مدارک و شواهد علمی فزاینده نشان می‌دهد که موشک ایرانی پرتاب کننده ماهواره «امید» بسیار قویتر و پیشرفته تر از آن است که تصور می‌شود.

به گزارشایسنا، در این گزارش آمده است: ایران با اقدام اخیر خود در عرصه هوافضا در روز دوم فوریه به باشگاه گسترده کشورهایی که قادر به پرتاب ماهواره به مدار زمین هستند، وارد شد. در این تاریخ ایران توانست با استفاده از یک راکت ساخت داخل برای اولین بار ماهواره کوچکی را به مدار زمین بفرستد

وزن ماهواره ایرانی موسوم به «امید» 27 کیلوگرم است.

این گزارش می‌افزاید: پیش از این درباره قدرت و توان موشک ساخت ایران که سفیر ــ 2 نام دارد، تردیدهایی وجود داشته و تصور می‌شد که کارایی مطلوبی نداشته باشد و در عمل نیز قابلیت‌ها و ظرفیتهای آن محدود باشد، اما این پرتاب اخیر نشان داد، سفیر بیشتر از آنچه تصور می‌رفت، پیشرفته است و به حدی که می‌توان در نهایت با تولید انواع ارتقاء یافته و پیشرفته‌تر آن حتی فضانوردانی نیز به وسیله آن به مدار فرستاد.

گزارش نیوساینتیست همچنین حاکی است: در ابتدا کارشناسان خارجی راکت تصور می‌کردند که سفیر ــ 2 بر اساس فن‌آوری موشکی اسکاد ساخته شده در حالی که موشک‌های اسکاد و سایر راکت‌هایی که بر اساس فن‌آوری آن تولید می‌شوند، قدرت کمتری دارند، چون سوخت آنها نسبتا نامرغوب یعنی ترکیبی از کروزن و اسید نتیریک است و حتی یک موشک اسکاد دو قسمتی هم توان کافی برای رسیدن به مدار ندارد؛ بنابراین ابتدا تصور می‌شد که سفیر ــ2 نوع سه بخشی سوخت جامد و بسیار کوچک از موشک اسکاد است، اما مدت کوتاهی پس از پرتاب ماهواره «امید» که به مدار رسید، معلوم شد که سفیر ــ 2 بسیار قویتر از تصور کارشناسان خارجی است و از فن‌آوری پیشرفته‌تری در آن استفاده شده است که محاسبات جدید این ایده را تقویت کرده است.

جفری فوردن، متخصص دانشگاه MIT که در گفت‌وگو با مجله نیوساینتیست این مطالب را عنوان کرده است،

در این دانشگاه مسوولیت تجزیه و تحلیل برنامه‌های موشکی ایران و سایر کشورها از جمله چین و روسیه را عهده‌دار است.

گفتنی است، علاوه بر مقامات فضایی آمریکا، دانشمندان فضایی روسیه به عنوان دیگر قدرت فضایی جهان نیز به موفقیت پرتاب ماهواره امید و پیشرفت تکنولوژیک ایران در حوزه فضا اذعان کرده‌اند.

ویتالی لاپاتا، رییس و طراح ارشد شرکت فضایی «انرژی» روسیه پس از پرتاب ماهواره ایرانی «امید»، این پرتاب را عالی ارزیابی و تاکید کرد که ایران در تسخیر فضا پیشرفت چشمگیری داشته است.

وی طی کنفرانسی مطبوعاتی در مسکو گفت: «من در برابر دانشمندان ایرانی که با غرور و بلندپروازی به سطحی عالی از توسعه دست یافته‌اند، سر تعظیم فرو می‌آورم. من پرتاب ماهواره ایرانی را عالی ارزیابی می کنم.»

وی تاکید کرد: «در ایران این ایده ملی مطرح است که باید جامعه ای مستعد تشکیل داد و این ایده با موفقیت اجرا می‌شود.»

خبرگزاری «ریا نووستی» همچنین در تحلیلی با عنوان «سلام فضا، من ایرانم» با تمجید از پرتاب ماهواره ملی امید نوشت: «ایران به وعده خود عمل کرد و قبل از پایان سال 87 موشک ساخت خود حامل اولین ماهواره ملی "امید" را به مدار منتقل کرد. صبح روز 3 فوریه این پرتاب با موفقیت انجام شد.

در حال حاضر ویژگی‌های فنی پرتاب کمتر چیزی را معلوم می کنند. اصل مساله در این نیست، بلکه در این است که ایران در هر صورت قدرتی فضایی خواهد شد. حتی اگر اهمیت این پرتاب را به حداقل برسانیم، مسلم است که دیگر تهران و فضا، مفاهیمی جدایی ناپذیر هستند. »

نخستین ماهواره ملی جمهوری اسلامی ایران با نام «امید» که در دهه فجر انقلاب اسلامی با موفقیت به فضا پرتاب شد، از نوع ماهواره‌های سبک است و با هدف برقراری ارتباطات متقابل ماهواره و ایستگاه زمینی، تعیین مشخصات مداری و انجام تله متری مشخصات زیر سامانه‌ها در مدار زمین قرار داده شده است.

ماهواره امید هر 24 ساعت 14 بار به دور زمین می‌چرخد و در هر دور توسط ایستگاه‌های زمینی دورسنجی و بردسنجی کنترل و هدایت می‌شود.

ماهواره ملی امید با دو باند فرکانسی و هشت آنتن، اطلاعاتی را به زمین ارسال و از زمین دریافت می‌کند.

تمام قطعات و اجزا این ماهواره و ماهواره‌بر ـ که از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار است ـ توسط متخصصان افتخارآفرین صنایع هوافضای کشور طراحی و تولید شده است.

ماهواره امید در بهمن ماه سال گذشته با حضور رییس‌جمهور رونمایی و ماهواره‌بر سفیر 1 در خردادماه سال جاری با حضور رییس جمهور به صورت آزمایشی با موفقیت پرتاب شد.

نظرات 3 + ارسال نظر
عرفان 11 اسفند 1387 ساعت 11:57 ب.ظ http://guitaremarg.blogfa.com

سلا بهنام
ممنون که قدم رنجه کردی اومدی تو وبلاگم
امیدوارم موفق باشی

طیبه باتمانی 5 فروردین 1388 ساعت 09:16 ب.ظ http://itinformationpnu.persianblog.ir

سلام
معذرت میخوام اگه زودتر نیومدم که اطلاع بدم اگه میشه این وبلاگ رو به اسم اطلاعات ای تی لینک کنید ممنون در سال نو شما هم مبارک باشه...

ممنون
وبلاگ شما لینک شد

www.pnuforums.ir 6 تیر 1388 ساعت 04:40 ب.ظ http://www.pnuforums.ir

سلام
شما به "انجمن (فروم) دانشجویی دانشگاه پیام نور" دعوت شده اید
لطفا از لینک زیر ثبت نام کنید:
http://www.pnuforums.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد