بنا بر آخرین نظر سنجی باشگاه فعالان ICT متشکل از 2500 فروشگاه و مرکز فعال در بازار ICT کشور، در حال حاضر در بازار درایوهای نوری ایران، DVD-Writerها با 8 درصد رشد نسبت به شاخص پاییز 86، همان طور که پیشبینی میشد بیشترین رشد را نسبت به سایر درایوهای نوری بازار داشته و با برخورداری از 39 درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار، محبوبترین درایو نوری بازار محسوب میشود. این در حالی است که CD-Rom که اولین نسل درایو نوری است با 3 درصد کاهش سهم نسبت به شاخص تابستان 86، با در اختیار داشتن 6 درصد از این سهم، آخرین جایگاه را در بین درایوهای رایج در بازار به خود اختصاص داده است. با نگاهی به شاخص تابستان 85 و مقایسه آن با شاخص اخیر، اولین نکتهای که جلب نظر میکند، سرعت خیره کننده رشد DVD-Writer و کاهش سهم عجیب CD-Rom است، به طوری که به ترتیب با 27 درصد رشد و 22 درصد کاهش پرافت و خیزترین بازار را رقم زدهاند. افزایش تقاضای بازار و به دنبال آن کاهش قیمت DVD-Writerها و همچنین تمرکز برندهای مختلف بر این محصول نیز میتواند، از مهمترین عوامل بالا رفتن سهم این محصول در شاخص باشد. به هر حال محصولی که تمامی قابلیتها را با قیمت مناسب ارایه کند، قطعا ظرفیت تخصیص سهم بیشتری از شاخص را به خود دارد که این محصول توانسته است خودش را به این جایگاه برساند. اما Comboها که بعد از DVD-Writerها در جایگاه دوم قرار گرفتهاند، همان طور که پیشبینی میشد با کاهش سهم 3 درصدی مواجه شدند، اما با این وجود همچنان با 19 درصد جایگاه دومین درایو نوری محبوب بازار را به خود اختصاص دادهاند. با توجه به روند کاهش قیمت هر چند نامحسوس DVD-Writerها، ورود برندهای جدید به این دسته و اضافه شدن BDها (Blue-ray Disc) به بازار، پیشبینی میشود Comboها به روند نزولی خود در شاخص ادامه دهند. از طرفی CD-Writerها نیز همانند CD-Romها با افت شدیدی مواجه شدند. این درایوها با 7 درصد کاهش سهم نسبت به شاخص گذشته و مجموعا با 15 درصد کاهش نسبت به تابستان 85 در حال حاضر با اختصاص 17 درصد از سهم محبوبیت شاخص بازار در جایگاه سوم و بالاتر از DVD-Romها ایستادهاند، اما به نظر نمیرسد که مدت زمان زیادی از عمر این درایوها در بازار نیز باقی مانده باشد. در شاخص اخیر به جز DVD-Writerها تنها DVD-Romها رشد داشتهاند. با اینکه این رشد یک درصدی آن چنان محسوس نبوده است، به نظر میرسد میتوانند تا قبل از جا افتادن BD-Romها در بازار ایران به رشد هر چند نامحسوس خود ادامه دهند، حتی با تقاضایی بسیار پایین تر از هم خانواده خود. از سوی دیگر BDهای سونی که پس از مدتها رقابت سخت با دیسکهای HD توشیبا، توانستهاند پیروز شوند به طور پراکنده وارد بازار میشوند تا بالاخره این فناوری به بازار ایران هم معرفی شود. بعد از اعلام چوباچی، مدیر شرکت سونی، برای توسعه خطوط تولید به منظور دسترسی به هدف جاه طلبانه اختصاص 50 درصد از سهم بازار جهانی به BDها تا پایان سال 2008 و همچنین عرضه LCD TVهایی با امکان ضبط اطلاعات بر روی BD، به نظر میرسد این بازار شروعی باشد برای تحولی دوباره در دنیای انتقال اطلاعات و سرگرمیها و باید منتظر بود تا سهم BDها به تدریج افزایش پیدا کرده و BD-Romها و BD-Writerها جایگاه درایوهای DVD را به خود اختصاص دهند. منبع : irITn |